Dlaczego warto jeść zdrowo?

kwiecień 24, 2021 | Artykuły | 2 Komentarze

 

 

Wiele osób zaczynających przygodę z odchudzaniem ma przeświadczenie o tym, że zdrowa dieta to coś strasznego, ciężkiego w utrzymaniu i w dodatku niesmacznego.

Zdrowa dieta kojarzy im się z liczeniem kalorii, ważeniem wszystkiego co do grama, brakiem soli, cukru i jałowymi potrawami – myślą, że tylko kurczak, ryż i warzywa pozwolą nam osiągnąć wymarzony cel 😉

Tymczasem wcale tak nie jest. Zdrowie na talerzu to przede wszystkim RÓŻNORODNOŚĆ posiłków i produktów, które znajdują się w naszej diecie, zdrowy bilans. Tak, na cukier i ulubioną pizze też znajdzie się miejsce 😉

 

To może ustalmy w końcu, dlaczego warto jeść zdrowo jednocześnie zachowując zdrowy bilans?

Dlaczego zjedzenie czekolady, batonika czy chipsów na diecie to nie koniec świata? Co to tak właściwie jest ta ‘’zdrowa’’ dieta?

 

 

Zdrowa dieta, dlaczego warto? Jakie są korzyści zdrowotne ze stosowania zdrowej diety?

 

Lepsze samopoczucie 

Dieta bogata w liczne makro i mikro składniki, zaspokajająca nasze zapotrzebowanie w 100% wpływa korzystnie na nasze samopoczucie. Niedobór witamin B1, B2, B6, B12 oraz kwasu foliowego w organizmie może negatywnie wpływać na nasze zdrowie psychiczne, sprawiać że będziemy zirytowani i nieszczęśliwi i w konsekwencji prowadzić nawet do rozwoju depresji.

Kwas foliowy, witamina B6 i B12 mogą dodatkowo wpływać na poziom serotoniny oraz dopaminy – mających istotne znaczenie dla naszego samopoczucia.

Niedobory tych witamin mają często związek z typową, ubogą dietą – spożywaniem produktów wysoko przetworzonych ( białej mąki, jej przetworów, fast foodów itp.). Takich zależności jest wiele – dlatego tak ważna jest zdrowa i zbilansowana dieta, bogata w owoce, warzywa, pełnoziarniste produkty i dobrej jakości produkty białkowe.

 

Lepsza kondycja naszego organizmu 

Styl życia oraz dieta są czynnikami znacznie wpływającymi na nasze zdrowie – również fizyczne. Prawidłowo odżywiony organizm z pewnością będzie służyć nam bardzo długo zaś nasze ciało odwdzięczy się wspaniałym wyglądem i sprawnością.

 

Ochrona przed różnymi chorobami

Źle dobrana dieta – bogata w nasycone kwasy tłuszczowe, uboga w makro i mikroelementy oraz witaminy jest czynnikiem rozwoju wielu chorób do których możemy zaliczyć np. cukrzycę, chorobę niedokrwienną serca, osteoporozę, miażdżycę czy otyłość.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że nasze nawyki kształtowane są od urodzenia, wiele czynników ma na nie wpływ, jednak to my sami dbamy o to co wyląduje na naszych talerzach. Zadbajmy więc o to, aby dieta była różnorodna – pełna warzyw, owoców, zbóż, strączków, z dodatkiem chudego mięsa czy ryby i produktów mlecznych.

 

Pomoc podczas odchudzania i późniejszego utrzymania sylwetki

Zmiana nawyków żywieniowych już na początku przygody z odchudzaniem może być bardzo pomocna. Kombinując, sprawdzając i zastępując te ‘’gorsze’’ produkty szybko nauczysz się sama bilansować swoją dietę, będziesz wiedzieć po czym czujesz się lepiej a po czym gorzej, a kiedy kilogramy same zaczną spadać uzyskasz niesamowitą satysfakcję.

Dodatkowo w późniejszych etapach twojej drogi będziesz bardziej świadoma swoich wyborów i jest mniejsza szansa na tzw. efekt jojo 😊.

 

Poprawa metabolizmu i uczucie lekkości

Często doskwiera ci zgaga czy uczucie ciężkości na żołądku? Nie wypróżniasz się regularnie przez co twoje samopoczucie nie jest najlepsze?

Prawdopodobnie to również wina źle dobranej diety, produktów które są ciężkostrawne lub zbyt ‘’ tłuste’’. Zastanów się czy nie jesz za dużo fast foodów, produktów przetworzonych – mogę one

źle wpływać na stan twoich jelit oraz całego układu pokarmowego. Zmień swoje nawyki – pozbędziesz się nagromadzonych gazów, zgagi, wzdęć czy tego ‘’uczucia ciężkości’’ które dokucza wielu osobom i zobaczysz, że od razu będziesz mieć więcej energii i chęci do działania! 😉

 

Lepszy wygląd skóry, włosów i paznokci

Nie od dziś wiadomo że to jak odżywiony jest nasz organizm widać także na zewnątrz 😉 Włosy, skóra i paznokcie to odzwierciedlenie naszej diety.

Wszystkie błędy wynikające z niedoborów nasze ciało potrafi nam bardzo szybko pokazać – często widzimy że np. paznokcie nam się łamią, włosy są suche a skóra jakaś czerwona i nie ładna? Wpływa na to wiele czynników – m. in właśnie dostępność z diety składników mineralnych. Do bardzo istotnych należą ; cynk i miedź, witaminy rozpuszczalne w tłuszczach ( A, D, E, K) a także witamina C oraz witamina H ( lepiej znana jako biotyna).

Według wielu publikacji warto zadbać także o prawidłowe nawodnienie ! To klucz do wszystkiego 😉

Połączenie zdrowej diety bogatej w jaja, produkty mleczne, pełnoziarniste zboża, owoce, warzywa, rośliny strączkowe, orzechy i pestki oraz odpowiednią ilość płynów na pewno wpłynie korzystnie na nasze włosy skórę oraz paznokcie !

 

 

 

 

Koncepcja zdrowego talerza

 

 

W październiku 2020 roku powstał tzw. talerz zdrowego żywienia, który jest bardzo przejrzystą formą graficzną tego, jak powinna wyglądać nasza codzienna dieta.

Dodatkowo wokół talerza znajdziemy informacje odnoście tego, czego mamy ‘’jeść mniej’’ a czego ‘’ jeść więcej’’ oraz jakie produkty ‘’mniej wartościowe’’ mają swoje ‘’ bardziej wartościowe’’ zamienniki i jak te zamienniki stosować. Dodatkowo przypomina nam również o bardzo ważnej aktywności fizycznej.

Taki talerz to bardzo przyjemna forma przekazu istotnych treści, miła dla oka i łatwa do zapamiętania – szczególnie dla wzrokowców 😉. Myślę, że warto się z nim zapoznać i zacząć się do niego stosować.

 


Podsumowując!

Zmiana naszych nawyków żywieniowych sprawi, że będziemy zdrowsi, nasze samopoczucie będzie lepsze, będziemy pełni energii i gotowi do działania! Nie musisz od razu obracać swojego sposobu żywienia do góry nogami – rób to małymi kroczkami – powoli wprowadzaj coraz więcej warzyw oraz owoców – dbaj o ich sezonowość.

Pszenne pieczywo zastąp żytnim czy orkiszowym, kaszkę mannę zamień na płatki owsiane. Nie jedz ciągle ziemniaków – polub się z kaszami – są one bogactwem witamin, składników mineralnych oraz białka. Słone orzeszki zastąp tymi niesolonymi, wzbogać dietę o orzechy włoskie, migdały, pestki dyni czy słonecznika.

Staraj się nie jeść codziennie tłustego mięsa – zastępuj je tym chudym – indyk lub kurczak to dobre rozwiązanie , staraj się również spożywać tłuste ryby – 2 razy w tygodniu, aby zadbać o podaż kwasów omega 3. Dbaj o to na czym smażysz lub dodajesz do sałatek, dobrej jakości oliwa czy olej to również skarb dla naszego zdrowia! Nie jesz strączków?

Koniecznie spróbuj – gulasz z ciecierzycy, pasta z fasoli czy makaron z zielonego groszku to ciekawe urozmaicenie naszej diety. Oczywiście w ciągu tygodnia pozwól sobie na drobne przyjemności aby się nie zniechęcać – to dieta ma być dla ciebie a nie ty dla diety, ma być dopasowana do twojego stylu życia, jeśli masz ochotę na coś słodkiego, pizzę czy lampkę wina – pozwól sobie na to – nie codziennie, ale pamiętaj że na to również znajdzie się miejsce 😉

Powodzenia !

 

5 1 vote
Article Rating
2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x